perjantai 24. lokakuuta 2008

Tekniikan ihmelapsi

Kirjoitin aiemmin, että tekniikka ei todellakaan helpota elämää. No olen edelleen samaa mieltä, mutta joitain hyviäkin puolia olen asiassa löytänyt.

Olin tottunut käyttämään omissa oloissani oman boxini kaukosäädintä. J:n tellun ja boxin
kotiuduttua tänne edessäni kökötti 3 kaukosäädintä ja yleiskaukkari, johon olen pikkuhiljaa siirtynyt muutamien hermoromahdusten saattelemana. Uudessa tellussa on oma digiviritin, joten aluksi käytin tellun omaa kaukoa, mutta jos halusi boxittaa jotain, niin piti käyttää myös boxin kaukoa, Mukana sopassa oli myös vahvistimen kaukosäädin, jolla onneksi vähemmin tarvitsi hommaa hämmentää. Juuri, kun olin oppinut taiteilemaan näillä kolmella kaukosäätimella joten kuten, niin nyt opettelen sitä yleiskaukoa sitten, josta löytyy kaikki toiminnot ja laitteet samasta. Helpommin sanottu kuin tehty! Vielä ei ole kauko lentänyt parvekkeelta jorpakkoon, saa nyt nähdä miten käy.



MP3-soitin on helpottanut elämääni, tunnustettakoon. Vielä noin 3-4 vuotta sitten kuuntelin lenkillä korvalappustereoilla musiikkia C-kasetilta, ihan totta! Jotkut nuoret eivät ole tällaista kapistusta edes nähneet! Tuolla se laite on edelleen kaapissa, ihan toimiva kapistus. Olin varmasti näky, kun reippailin ja sitten pysähdyin kääntämään kasettia soittimessa! Olin nauhoittanut radiosta musiikkia ja saattaa se kokoelma jostain löytyäkin vielä! Siinä tuli kuunneltua musiikit niin kuin ne olivat, ei tullut mieleenkään alkaa kelailemaan eteenpäin, koska patterit olisivat kuluneet alta aikayksikön. Nyt MP3-soittimesta on hirmu helppo vaihtaa biisiä ja valinnanvaraa on. Meininki muuttuu jotenkin rauhattomaksi ja malttamattomaksi. Vai minäkö se olen? ;) Kätevämpi se on joka tapauksessa. Mainittakoon, että käytän J:n "ämpäriä", en ole hankkinut omaa, koska onhan minulla ne korvalaput!



Tallentava digiboxi on kätevä. Ohjelmien meneminen kovalevylle on aika cyberia! Itselläni oli vielä VHS ihan
viime viikkoihin asti, joskin loppuajasta käyttämättömänä. On mulla ollut jokunen vuosi DVD-soitinkin. En ole ihan kivikaudelta. Se on velipojan vanha, olisinkohan omaa ikinä hankkinut, kun olihan mulla se VHS! Digiboxiin on kätevä ottaa talteen leffoja ja tietty muitakin ohjelmia. Sitten sopivana hetkenä voi katsoa, olisiko boxissa jotain mitä katsoa ja katsoo sitten, että katsooko vai mitä tekis!

Kuvat: SP

5 kommenttia:

Jukka kirjoitti...

Toivottavasti se kaukkari ei lennä jorpakkoon. Tai jos lentää niin ainakin muistaisi avata parvekkeen oven ;). PS. Muistan ajan kun kanava piti vaihtaa TV:stä ja kanaviakin oli kaksi. :)

melkoelli kirjoitti...

Kiva postaus. =)

Minä välttelen kans teknisiä vempaimia mahdollisimman pitkälle. Ne on ihan kivoja kyllä, kun joku vain asentaa ne valmiiksi ja minun ei tarvi kuin painella nappeja... Mutta-mutta, me ollaan aina ihan lirissä kun taloon tulee joku uusi kapistus. Mies ei myöskään tekniikasta perusta ja hän onkin sanonut laskevansa sen varaan, että Miris hetken päästä hoitaa tekniikkapuolen asiat. =D

Meiltä löytyy edelleen VHS:t. Kaukosäädin tosin rikki, säätelyt tapahtuu siis masiinasta. Tallentava digiboxi ois ihan kiva, mut oikeastaan tällä hetkellä meillä ihan tarpeeton (lue: MINÄ en tarvi)...

Tuo kapulaviidakkokin on nykyään ihan kamala. Siis miksi tosiaan pitääkin olla joka vempaimelle oma kapula?! Kätevää, jos saa kaikki toimimaan yhdestä!

Ai niin, ja mulla on ollu punaiset korvalappustereot. Sellaset isoilla oransseilla "superlonkuulokkeilla" olevat, (ei mitään pieniä nappikuulokkeita...). Oi niitä aikoja! Herättää hilpeyttä muistella, kun tosiaan ei voinut edes KELATA pattereita säästääkseen... XD
Pikkusen on tekniikka muuttunut...

elisa kirjoitti...

nostalgista, c-kasetti ja korvalappu "stereot" :))

onhan se mp3 soitin hieman pienempi =)

Satu kirjoitti...

Hei :D Kiitos kommenteista!

Vielä opettelen sitä kaukkaria käyttämään, ei oikein sovi tällaiselle semikärsimättömälle ihmiselle, argh! ;)

Kaisa kirjoitti...

:) aika tutulta kuulostaa. minulla tuli kyllä heti mieleen yksi vanha kaveri, jolla kaukosäätimen virkaa toimitti noin kaksi metrinen puukeppi vielä noin 6 vuotta sitten :D sillä oli sitten kätevä telkkarin nappeja tavoitella ilman että tarvitsi nousta sohvalta ylös :) että ei ole ihmisen luovuudella rajaa! ainakin jos kyseessä on oman lököisän lekoilun turvaaminen :)