tiistai 3. kesäkuuta 2008

Huomioita valokuvauksesta

Moni lähipiiristäni harrastaa valokuvausta. Olen aina pitänyt sitä mielenkiintoisena ja mielekkäänä touhuna, siitä itse kuitenkaan sen enempää innostumatta. Bloggailun aloitettuani olen itsekin useammin tarttunut kameraan ja innostunut ihan erilailla. Viikonloppuna osallistuin ensimmäistä kertaa valokuvatorstaihin, josta tätini oli jo minulle puhunut aiemmin. Olin ottanut kuvat ihan muuten vain ja ne sattuivat sopimaan otsikkoa myöten viikon teemaan.

Olen kuvannut J:n järjestelmäkameralla. Vielä en ole juurikaan muuta säätänyt kuin zoomia ja onko salama päällä vai poissa ja mihin se sojottaa. Olen oppinut paljon kantapään kautta, ottamalla kuvia ja tarkastelemalla lopputulosta. Tässä muutamia huomioita, joita olen tehnyt.

1. Aloittaminen
Muista laittaa kamera päälle ennen kuvauksen aloittamista. Myös objektiivin suojuksen poistaminen helpottaa kuvausta huomattavasti.

2. Tausta
On vaikea ottaa kuvaa, kun taustalla melko poikkeuksetta näkyy jääkaappimagneetteja, ikkunanpieli, parkkipaikka tms. Innostuksen iskiessä sitten siirtelen tavaroita ja koitan saada taustan neutraaliksi. Illalla voin ihmetellä, että kuka täällä on käynyt sotkemassa?


3. Tarkennus
Olen ottanut kuvia niin, että tarkennan lähelle ja kauas samassa paikassa. Minusta kummastakin tulee fantsun näköinen lopputulos. Jo kuvaa ottaessa usein näkee, että nyt onnistuu tai nyt tarkennus meni kirjaimellisesti metsään. Vahingossakin voi syntyä taidetta!

4. Valotus/ Salama
Otin kuvia lumisateesta (toukokuussa ;)) ja ilmeisesti valotusajan takia lumihiutaleet eivät näkyneet kuvassa ollenkaan. Ennen luulin, että melkein poikkeuksetta kannattaa käyttää salamaa. Siitä tulee kyllä aika kova valo! Luonnonvalo on paras valo kuvaamiseen, jos mahdollista. Sitä en ole ratkaissut, että salaman kanssa kohteeseen tulee ikävä heijastus ja ilman salamaa valotusaika on sitten niin pitkä, että kuva on heilahtanut.

5. Heijastuminen
Niin tonttu en sentään ole, että menen ottamaan peilin eteen kuvaa. Sen verran tonttu kuitenkin, että olen saanut heijastettua itseni tai kameran esim. ikkunasta ja kahvin pinnasta.


6. Zoomaus
Huomasin yksi päivä zoomaavani kropallani. Heiluin edestakaisin kuin heinämies sopivaa etäisyyttä etsiessäni. Käytän kyllä oikeata zoomiakin, mutta manuaalinen versiokin tuntuu toimivan ihan mukavasti.

7. Rajaus
Filmikameralla kuvatessa on pitänyt miettiä jo kuvatessa, että mitä kuvaan haluaa sisällyttää. Jotenkin se on jäänyt takaraivoon ja digikamerallakin teen samalla tavalla. Olen yrittänyt muistaa jättää tilaa kuvaan ja rajata sen jälkeenpäin.

8. Varjot
Parhaassa tapauksessa varjo on osa kuvaa onnistuneesti. Joskus varjo on liian voimakas, juuri salaman käytön takia. Helposti joku muu esine tekee varjon kuvauskohteen päälle. Näitä ei aina huomaa, kuin vasta koneelta katsottuna.

9. Säädöt
Kameran säädöt teen ainakin vielä tahattomasti nenälläni samalla kun otan kuvaa. Pitänee opetella hienouksia lisää, esim. manuaalista tarkennusta ja sen sellaista.

10. Kärsivällisyys
Kärsivällisyyttä oppimiseen. Itse en ole sieltä kärsivällisimmästä päästä. Minua on melko mahdoton neuvoa, kun haluaisin sitten heti itse kokeilla asiaa käytännössä. Jalka vaan teputtaa ja kädet huitoo, kun haluaisin kameran omiin käsiin, hih. Pitäisi malttaa opetella juttuja ihan oikeasti, jotta kehittyisi. Näin alkuun kuvien ”räiskiminen” on kivaa, mutta nälkä kasvanee syödessä.

Kuvat: SP

3 kommenttia:

Eevis kirjoitti...

Hienoja kuvia sinulla jo on.

Kohdan yksi opin jo vuosia sitten. Naapurin "isi" arveli, ett tulee parempia kuvia kun ottaa linssinsuojan pois. Se oppi meni kerralla jakeluun.
Nuo muut kohdat vaativat vielä vahän hienosäätöä. Suunnittelen kurssia syksyllä, jos mahdollista.

Satu kirjoitti...

Kiitos! Hih hih :) Tekemällä oppii!

melkoelli kirjoitti...

Kiitos hyvistä ja hauskoistakin neuvoista. Minä olen ihan vasta-alkaja... ja yli-innokas. =D